الأربعاء، 28 نوفمبر 2018

عُصفورِكِ طارَ * * * بقلم الشاعر المتالق محمد عبد القادر زعرورة

.......................................عُصفورِكِ  طارَ  ........................................
.....الشاعر ....                                                 ( بالَّلهجة المَصرية )
.....محمد عبد القادر زعرورة ....

تِبعِد عنِّي مِش هَيكون
                     أبعِد عَنَّك ده يبئى جنون
ده انتَ حبيبي وروحي والبي
                             وانتَ لِيَّه نور عيون
ده انتَ حبيبي وانتَ زغير
            إزاي هسيبَك ده انا مِش مجنون
 ده انت بعيني حرف النُّون
                          نور ونوَّارة ونار نيرون
وانتَ بعيني حرف الفاء
                        حُبَّك يا فدايَ نار وفنون
آه يا حبيبي ده انا مِش هَنساك
                    حُبَّك ده بألبي دوم مسجون
حتى لو صُرتي يا حبيبتي عَجوزة
                         ده انا بإيدك حَبِّة لَيمون
أو حتى حبِّة زَيتون
                   أبعد عنِّك ده انا مِش مجنون
أبعِد عَنِّك ده انا مِحتار
                        إن ما اخترتِك مين اختار
ده انتِ الجارة وبِنت الجار
                        واحنا حَبايب واحنا زغار
ده انتِ بعيني حرف الواو
                       ورده ومزروعة بألب الدَّار
ورده وفُلَّه وزهرة ياسمين
                      وحُبِّك في ألبي مشعلل نار
ده انتِ حبيبة البي وعَئلي
                          واحنا حبايب زغار وكبار
ده انتِ عشِئتيني قوي ليه
                                  لأنو عَئلِك فيّا طار
قالت ليَّه كتير زَهئانه
                               ألتلها تروحي مِشوار
آلت ده انتَ عايز حاجه منِّي
                                  ألتِلها مِشوارك طار
ده انا حواليَّه طيور الجَنَُه
                              وعُشَّائي احلى الأزهار
ده انتِ دماغك طائئ جدَّاً
                              زيِ اللِّي براسك مسمار
آلت ده انا بَهَزَّر ويَّاك
                         ألتلها خَلاص عصفورِك طار
آمت زعلِت بكيت طَئِّت
                     ألتلها ده انا بتحَمَّلشِ كده هزار
هُوَّ صَحيح كتير انا بحِبِّك
                               بَس انا راجل مِش غَدَّار
آلت ده انا بَهَزَّر ويَّاك
                           ألتلها خَلاص عَصفورك طار   
........................
.....الشاعر .....
......محمد عبد القادر زعرورة .....

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

وطني الكبير * * * بقلم الشاعر المتالق الشاعر احمد اورفلي

..........وطني الكبير..............  وطني الكبير المهدم كيف ارسمه                              قد ضاعت معالمه بين طامع وقابع  من فجر ال...